Framtiden för spelförsäljning

För bara 15 år sedan hade spel- och leksaksbutikerna mer eller mindre monopol på våra digitala spelvanor, tillsammans med några spridda spelhyllor i mer generella butiker. De som spelade på dator fick visserligen tillgång till nedladdningsbara spel ganska långt tidigare än så, och för den som piratade och brände ut spel gick det att få dem även till konsol, men det var trots allt den fysiska utgåvan som dominerade.

Idag börjar den dominansen blekna allt mer. Med mängden marknader och sätt att beräkna försäljning är det svårt att säga hur stora de respektive formaten, digital nedladdning jämfört med fysiska utgåvor, är. Men tydligt är att marknaden har tagit stora steg mot en helt digitaliserad marknad.

Både fördelar och nackdelar

Idag har alla de tre stora konsolerna sina egna onlinebutiker. Sonys Playstation 4 har Playstation Store, Microsofts Xbox One har Xbox Store och Nintendos Switch och WiiU har Nintendo eShop. Och tittar man på PC finns det ett flertal butiker att välja på, med Steam i spetsen.

Fördelarna med digitala utgåvor av spel är uppenbara. När man inte längre behöver skapa en fysisk utgåva sjunker både produktionens klimatpåverkan, och spelets kostnad (i alla fall i teorin). Det är även enklare och smidigare att beställa ett spel med några knapptryckningar och få det nedladdat direkt till maskinen det ska spelas på, än att ta sig till en butik och köpa spelet.

Men det finns fortfarande nackdelar med digitala utgåvor. Först och främst så är det frågan om priset. En digital utgåva borde som sagt rent logiskt ha ett lägre pris än en fysisk utgåva, men verkligheten är inte riktigt så enkel. På det kommer problem med nedladdningshastigheter, vilka fortsätter variera kraftigt över världen, och begränsningar i lagringsutrymme. Dessutom är hyllutrymme i en butik fortfarande en viktig reklamplats. Så den fysiska utgåvan lär kort sagt förmodligen hänga kvar i någon form i ytterligare några generationer.

Tillbaka till kassetterna

Men att fysiska utgåvor kommer finnas kvar betyder inte att de kommer finnas kvar i det format vi har dem idag. Och den troligen största förändringen i de fysiska utgåvornas format, sedan de övergick till optiska diskar från kassetter, kom i år med Nintendo Switch. Och ironiskt nog var det med ett steg tillbaka till just kassetter.

Övergången till CD skedde för att en optisk disk helt enkelt tillät mer lagrad data på mindre yta, för mindre pengar. Idag är det inte längre riktigt sant, utan minneskort mer lika de gamla kassetterna kan enkelt lagra väldigt mycket information för ett jämförbart pris. Och framförallt så har de en stor fördel: hastigheten.

Både Playstation 4 och Xbox One använder fortfarande optiska skivor, men i inget av fallen används skivan i någon högre utsträckning när du faktiskt spelar. Istället läggs nästan allt material direkt på hårddisken när spelet installeras, eftersom det helt enkelt inte går att läsa av informationen från skivan snabbt nog. Med kassetterna är det inte längre ett problem, vilket är varför Nintendo kommer undan med att släppa en konsol med enormt mycket mindre hårddisk. Ett drag som både är progressivt och bakåtsträvande, då det bokstavligt talat inte lämnar mycket utrymme för nedladdningsbara titlar.

Frågetecknen inför framtiden är många. Kommer nästa generation komma på optisk skriva eller kassett? Kommer det rent av komma en konsol helt utan fysiskt medium? Och när, om någonsin, kommer spel som streamingtjänst verkligen slå igenom? Att slå fast det ena eller andra är ett säkert sätt att bli stående med dumstrut när framtiden blir något helt annat, så istället väljer vi att vänta spänt på vad som kommer härnäst.

Lämna en kommentar